Peter Wingaard Meldahl varmet hendene sine med telys i 2010, da han og tre andre utviklet spill i et iskaldt betongbygg på Danmarksplass. Nå ønsker han en fornyet spillbransje, og gjøre byen vår til en spillgigant.
– Det er noe som ikke fungerer, sier Peter, daglig leder for Rain Games.
Til tross for påskeferie og travle tider, er han hundre prosent engasjert i å renovere spillbransjen. Det er nå eller aldri, og om fem år er det allerede for sent, kan Peter fortelle. For han og de andre spillutviklerne er det uaktuelt at Bergen skal stå igjen som lillebror, når andre byer i verden skyter fart.
– Bergen er en av de tre stedene i Norge der spill lages, sammen med Hamar og Oslo. Nå er spørsmålet om ett av disse stedene blir større, og trekker til seg de store talentene. Hvis man velger å vente fem år til før man renoverer spillbransjen, så er jeg redd for at vi vil være minstemann i bransjen for evig tid, forteller han.
Krever endring
Men for å skape en stor spillby trenger vi ikke bare endring lokalt, men også nasjonalt. I Finland er det investert mye i selskaper, og disse selskapene skatter nå slik at de er synlig på statsbudsjettet. Det er en god investering.
– Det største problemet spill i Norge har, i forskjell fra resten av Skandinavia, er at finansiering her er veldig annerledes, og står på stedet hvil, sier Peter.
For når filmbransjen skal søke støtte, må de søke til Norsk Filminstitutt (NFI). Her deler de til og med fremdeles skjema med filmer som skal søke støtte, og må fylle ut både regissør og taxi til innspillingsplass.
– Når finansieringsplanen for spill ble laget så var ideen at den skulle starte i det små, og så vokse i takt med utviklingen. Deretter kom det et kutt til veldig mange kultursektorer, deriblant til NFI. Under kuttet hadde spill vokst til 8% av den nasjonale omsetningen, men de siste årene er denne finansieringen stoppet opp på den samme prosenten, til tross for at spillbransjen har vokst ytterlige, forteller Peter.
Mangler lokal støtte
I tillegg fins det lokale filmfond, der det er tenkt at midlene også skal støtte spill. Dette gjør de ikke per i dag, og dermed får spillbransjen ingen støtte fra sitt lokale område.
– Det er derfor vi nå ønsker å mobilisere, både lokalt og nasjonalt, sier Peter.
Men løsningen er flere brikker som må falle på plass, sammen med hardt arbeid. Investeringer, å slå sammen selskaper, eller samarbeide med en allerede erfaren bransje. Peter peker på Danmark som et land som har gjort tiltak for å få en endring og vekst i spillbransjen.
– De endret sin modell for noen år siden. Spillbransjen gikk fra å være kulturstøttet, til å bli mer businessrettet. Det gjorde at spillbransjen skjøt fart, sier Peter.
Og potensialet vårt er stort. Skandinavia produserer spill i høy klasse, og det svenske spillet Minecraft er bare et av flere, store spilltitler fra våre naboland.
– Det kan bli fantastisk, men det vil kreve arbeid. Vi kan ikke bare vente i fem år, så har vi gigantiske spillselskap i Norge. Vi må arbeide, vi må samarbeide, og vi trenger kapital. Får vi til dette, så har vi et gigantisk vekstpotensiale, opp til for eksempel nabolandene våre, avslutter Peter.
Info om Rain Games
Rain Games AS startet som et lite spillselskap med bare fire ansatte, som jobbet ulønnet dag og natt for å stable sitt første spill på beina. Nå er de ti ansatte i lokalene i Sandviken, og holder på med et nytt prosjekt: Mesmer, et spill om revolusjon. Her kan du se en konsept-trailer om spillet, som vil være klart til neste sommer: