– Digitaliseringsskolen har vært nyttig. Jeg har særlig satt pris på gode diskusjoner underveis, sier Veronica Lundstadsveen i DNB.
Nær 160 ledere har vært i full sving på Digitaliseringsskolen i det siste. – Mange gode caser og svært nyttige diskusjoner underveis, oppsummerer Veronica Lundstadsveen.
Hun er kundeansvarlig bedrift i DNB og har deltatt på Digitaliseringsskolen sammen med to kollegaer.
– Vi er ansatt i en stor bedrift, men her får jeg bekreftet at vi er på riktig spor. Dette har vært nyttig for oss, og jeg anbefaler det gjerne for andre ledere.
Veronica Lundstadsveen er én av 80 ledere som nylig avsluttet Digitaliseringsskolen, et tilbud som Bergen Næringsråd har gitt i samarbeid med rådgivingsselskapet PwC og IT-selskapet Evry. 80 andre påmeldte har to gode sesjoner igjen før skolegangen er avsluttet.
– Vi håpet på 30 påmeldte og fikk 160. Da valgte vi å dele Digitaliseringsskolen i to bolker, sier Geir Mikalsen, markeds- og kommunikasjonssjef i Bergen Næringsråd.
Hensikten med skolen har vært å gi økt kunnskap om sentrale utfordringer som ledere står overfor i det digitalt landskap.
– Vi har særlig ønsket å peke på gode løsninger, som er relevante i mange sektorer, sier Mikalsen.
Mange bedrifter har fått presentere sine digitale løsninger. Noen caser har deltakerne fått gå dypere inn i gjennom gruppearbeid. Aktører som Ole Bull Huset, Norwegian Hull Club, Bergen Taxi, Høgskolen på Vestlandet, Jæger Automobil, Tryg, KLP og Jobbkretser har bydd på seg selv.
Jorunn Vaaland og Tove Solberg er ansatt i NAV i Åsane og svært fornøyde med skoletilbudet.
– Vi jobber i offentlig sektor, men opplever at dette er veldig relevant. Endringer er konstante, og da må vi bygge en kultur der vi får folk med oss, sier Vaaland.
– Det er også fint å registrere at vi i det offentlige henger godt med. Lean-filosofien er for eksempel mye brukt i privat næringsliv, men vi kjenner godt til den, vi også, forteller Solberg.
De 80 første har vært samlet fire ganger gjennom året, med ulike perspektiver på en stadig mer digital og foranderlig arbeidshverdag.
– Det handler om gode forretningsstrategier. Vi må bruke digitaliseringen til å skape nye muligheter, sier Frode Myrseth fra Evry i sitt avslutningsforedrag på skolen.
– Det skjer ingenting om dere venter med en lansering til alt er perfekt. Utfør tester på brukerne, få respons, gå tilbake og test på nytt. Mange av verdens ledende digitale selskaper har brukt denne strategien.
Kull 2 på Digitaliseringsskolen har fortsatt to av fire samlinger igjen, men Bergen Næringsråd tror det er behov for mer digital skolering.
– Det kan være at vi lager et påbyggingskurs for dem som har gjennomført dette. Vi prøver i alle fall å tilby Digitaliseringsskolen til enda flere ledere. Følg med på Bergen Næringsråd sine hjemmesider, oppfordrer Geir Mikalsen.