Innenfor et høyt sikkerhetsgjerde, blant lastebiler, containere og maritim industri, lager Henchman & Goon spill i verdensklasse.
På Dokken er sikkerheten høy, og etter ID-sjekk og refleksvester tar man en lang spasertur blant trucker, skur og industri. Etter et par minutter møter blikket endelig havet og store skip, og lengst ute, helt med havkanten, ligger bygget Havnelageret.
Heisen tar oss opp i femte etasje, der spillselskapet Henchman & Goon deler lokale med Turbo Tape Games. Kaffekopper, store skjermer og altfor mye ledninger preger hovedrommet, og midt på gulvet mellom fire datamaskiner står Yngvill Hopen og triller sin tre måneder gammel datter i vognen.
– Jeg er egentlig litt i ammetåken altså, men som gründer klarer man ikke helt holde seg vekke, smiler hun. Yngvill tar et par sosiale besøk på jobben, særlig for å sjekke at alt går som det skal med deres nye prosjekt. – Jeg har seks utrolige dyktige kollegaer som vet hva de gjør. Dette siste prosjektet er derimot ganske personlig, så det er rart å ikke få jobbe med det selv, forteller hun.
Nytt prosjekt
Spillselskapet ble startet i 2012, og siden den tid har de utviklet spillene Flem og Pode. Nå holder de på med et prosjekt som skal sette fokus på angst, depresjon, paranoia og mental sykdom, men økonomisk usikkerhet i bransjen gjør at det er vanskelig å planlegge et fullverdig prosjekt slik som Yngvill og resten av kollegaene prøver på. Spillet Pode, hadde en amerikansk investor med på laget, ettersom deltakelsen blant norske investorer foreløpig er relativt liten.
– Spillbransjen lever litt fra hånd til munn, og det er vanskelig å planlegge et fullverdig prosjekt på grunn av økonomiske utfordringer. Man jobber konstant med å finne penger til den neste perioden, og derfor ser man mye utenlands for å sikre et prosjekt, forteller Yngvill.
Vekst og investeringsmuligheter
Ettersom bransjen er relativt ny i norsk sammenheng er den upløyd mark i forhold til hva som er typisk å investere i. Et spill er også et dynamisk produkt, som hele tiden må videreutvikles etter utgivelse. Som i alle investeringsobjekter har man risiko, men potensialet for stor avkastning er høyt om en kommer inn i en tidlig fase. Markedet er tross alt globalt.
Nå ønsker de bergenske spillutviklerne å samarbeide med næringslivet på tvers av bransjer for å synliggjøre spill- og spillteknologi og øke oppmerksomheten rundt nye prosjekter. Kultur- og likestillingsminister Trine Skei Grande har pekt på Bergen som en særlig spennende spillby, og nå handler det om å videreutvikle miljøet tilknyttet bransjen.
– Det positive er at vi har mye kreativ kompetanse her i Bergen, her finnes det allerede en god gjeng som virkelig ønsker å hjelpe hverandre. Det er ingen kompetitiv innstilling, og det skaper en åpenhet blant oss. Alle har gjort noe de andre ikke har gjort, og vi har alltid mulighet for å rådgi oss med de som har erfaring. Det er gunstig for vekst i bransjen, forklarer Yngvill.
God samhandling er nøkkelen
Tilbake i spill-landskapet sitter Yngvills kollegaer og jobber; én av dem har datteren hennes på armen. Yngvill forklarer at miljøet er lite og de fleste kjenner hverandre, men at de jobber for å engasjere flere kloke hoder i spillbransjen.
– Problemet er at vi ikke er så mange, til tross for at vi har en jevn fordeling av kompetanse. Men vi har et fast ledermøte i spillbransjen, hvor vi diskuterer hvordan vi kan få den til å vokse. Vi har også en månedlig utvikler-øl, hvor man får engasjert studenter, utviklere og alle andre i spillmiljøet. Man kan diskutere spill, treffes, og sikre at vi vedlikeholder det gode miljøet her i Bergen, avslutter Yngvill.