Seks av ti sier ja til Bryggen

Næringslivet i Bergen sier et rungende ja til å videreføre Bybanen mot Åsane. Seks av ti peker på alternativet foran Bryggen som det aller beste.
  • Publisert onsdag 10. november 2021

Næringslivet i Bergen sier et rungende ja til å videreføre Bybanen mot Åsane. Seks av ti peker på alternativet foran Bryggen som det aller beste.

Dette kommer frem i en undersøkelse som Bergen Næringsråd har gjennomført blant sine medlemmer. Temaet er selvsagt Bybanens videre ferd mot Åsane, etter at linjen mot Fyllingsdalen er ferdigstilt.

Les mer om bybanemøtet og undersøkelsen i Bergensavisen og i Bergens Tidende.

Onsdag inviterte Bergen Næringsråd til frokostmøte om temaet, nøyaktig to uker før avgjørelsen faller i bystyret: Skal Bybanen mot Åsane gå foran Bryggen eller i tunnel på sin ferd gjennom sentrum? Nær 80 prosent av medlemmene i Bergen Næringsråd ønsker en videreføring av Bybanen mot Åsane. Blant dem som er positive, peker nær seks av til på Bryggen som det beste alternativet. 36 prosent av dem som er positive foretrekker en tunnelløsning.

Utmattende debatt
- Vi vet at det er ulike meninger om dette spørsmålet blant våre medlemmer, men undersøkelsen viser at næringslivet ønsker en løsning over Bryggen. Jeg tror også at mange nå er totalt utmattet av denne diskusjonen som har pågått i ti år, sier Marit Warncke, administrerende direktør i Bergen Næringsråd.

Hun minner om at saker av stor betydning for byens utvikling har funnet sin løsning i brede kompromisser. Ap og Høyre sto sammen da bompengeringen ble vedtatt på 1980-tallet, senere også da Bergensprogrammet ble vedtatt. - Nå må det tas en beslutning, slik at vi kan fullføre Bybanen, sier Warncke.

Byrådsleder Roger Valhammer (Ap) og Harald Victor Hove, Høyres gruppeleder i bystyret, diskuterte Bybanens fremtid på frokostmøtet.
- Tunnel er en dyrere og dårligere løsning, mener Valhammer.
- En tunnel er komplisert, men fullt mulig å bygge, sier Hove.

Bybane i tunnel setter andre prosjekter i fare
Trafikkplanlegger Helge Hopen, som blant annet har lansert ideen om å forlenge Fløyfjellstunnelen til Eidsvåg, understreket i møtet at svært mye nå står på spill. Han oppfordrer innstendig bystyret om å vedta en løsning over Bryggen.
- Den er fullfinansiert og snart ferdig planlagt. Uten denne, settes også en rekke andre prosjekter i fare: Sykkelvei mot Åsane, forlengelse av Fløyfjellstunnelen og tunnelen mot Nordhordlandsbroen.

Hopen viste også til at trafikken gjennom Ytre Sandviken aldri har vært høyere enn i høst. 67.000 biler hvert døgn er omtrent dobbelt så mye som over Sotrabroen.

Her kan du se presentasjonene fra møte

Våre hovedsamarbeidspartnere