Fjordkraft er en av regionens mest fremgangsrike og bærekraftige bedrifter. Selskapet er en veiviser for andre virksomheter i miljøkampen ved å bruke sin markedsmakt til å kutte utslipp.
Flere ben å stå på
Fjordkraft er et konsern bestående av Fjordkraft AS og TrøndelagKraft AS som selger strøm til kunder over hele Norge. Fra april 2017 har de også levert tjenester i mobilmarkedet. – I Fjordkraft kjøper vi inn og videreselger strøm. Mobiltelefoni er også en abonnementstjeneste som går ut på å kjøpe inn og videreselge mobilsignaler. Vi har erfaring med å håndtere en stor kundemasse, drive god kundeservice og vi er vant til å leve med lavere marginer enn mobilbransjen. Dette ønsker vi at skal komme våre kunder til gode, sa adm. direktør Rolf Barmen til Tek.no da de lanserte mobiltjenestene i 2017. Rapporten for tredje kvartal 2018 viser at de har 61.200 mobilkunder.
Klimatiltak som viser vei
Gjennom klimatiltaket «Klimanjaro» har Fjordkraft krevd at selskapets leverandører skal være klimanøytrale innen 1. januar 2019. Leverandører som ikke ønsker å bli klimanøytrale vil miste Fjordkraft som kunde. Klimanjaro er et ordspill på Afrikas høyeste fjell, Kilimanjaro. Fjellet er krevende å bestige. Men med riktige forberedelser klarer de fleste det. På samme måte er «Klimanjaro» et ambisiøst, men fullt gjennomførbart klimatiltak.
Vant FNs klimapris
I konkurranse med 560 andre tiltak, og som første norske bedrift noensinne, var Fjordkrafts «Klimanjaro» en av fire vinnertiltak i kategorien Climate Neutral Now. Prisen ble utdelt under klimatoppmøtet i Katowice i desember 2018. – Klimanjaro-prosjektet kan innføres av alle selskaper, i alle bransjer og i alle land. FN-prisen inspirer oss til å jobbe enda hardere for å få flere med på laget. Sammen kan vi skape en dominoeffekt som overgår alle andre klimatiltak, sier Barmen.
Hovedkontor Fyllingsdalen, Bergen
Datterselskap(er) TrøndelagKraft AS
Adm. dir. Rolf Barmen
Antall ansatte 215
Omsetning Cirka 4,4 mrd NOK (2017)
Børsnotert 21. mars 2018, Oslo Børs