Vi skjønner at kundene vil ha det enkelt, biltilpasset, gratis parkering og alt under et tak. Men hvis vi fortsatt vil ha liv i byen vår, må vi bruke og investere i den – ikke skape flere hindre som gjør at ingen vil handle i Bergen sentrum.
I for mange år har utviklingen gått i feil retning. Sentrum har opplevd restriksjoner på parkering og vareleveringer, cruiseturisme og skjenking, og avvikling av gratis infrastruktur.
I tillegg kommer utfordringer i Vågsbunnen, et Fisketorg som er en skygge av hva det kunne og burde være, hyblifisering og forslag om forbud for bensin- og dieselbiler i deler av eller hele sentrum.
Det er ikke tilfeldig at over 70 lokaler står tomme, at Kløverhuset går fra kjøpesenter til hotell, og at Sundt gjenåpner med utleie til kontor og restauranter og reduserte butikkareal. Alt er et resultat av politiske vedtak.
Bergen sentrum står overfor store infrastrukturendringer knyttet til bygging av Bybanen. Vi etterlyser en konsekvensutredning av hvilke effekter det vil ha for næringslivet.
På kjøpesentrene kan du parkere gratis. Det kan du bare drømme om i sentrum.
Frem til i sommer var Bygarasjen et av Bergens største parkeringshus med 2205 parkeringsplasser. Etter høstferien står det bare 2050 parkeringsplasser igjen. De er blitt bredere og bedre for kundene, men oppgraderingen går også på bekostning av sentrum. Igjen.
Parkeringsplassene har vært smale siden 80-tallet. Nå vokser de.
Noen ganger går det ikke å drive butikk, selv ikke på de beste kjøpesentrene. Den store forskjellen er at sentrene slipper å søke om bruksendring når en ny selger vil overta det tomme lokalet.
I sentrum er det andre boller. Er du frisør og vil bruke et nedlagt butikklokale, venter en fire måneders lang saksbehandlingstid på å endre bruken. Det er fire nye måneder med tomme lokaler som ikke gagner noen og som kan gjøres noe med.
Nylig ble klesbutikken Day på Xhibition slått konkurs. Det er beintøft å drive butikk med økende netthandel, høye renter og økte råvarepriser. Disse utfordringene kjenner hele handelsnæringen på.
Hva kan politikerne gjøre? På kort sikt må vi legge bedre til rette for tilreisende fra nær og fjern. Antall tilreisende bør blir et mål på hvor flinke vi er til å styrke rammevilkårene for handel i sentrum.
På lang sikt ligger redningen i å etablere flere boliger og arbeidsplasser. Bergen trenger flere innbyggere som betrakter sentrum som sitt handleområde. Vi trenger en tydelig, aktiv og målstyrt politikk som kan øke antall innbyggere og arbeidsplasser i sentrum.
Bergens rolle er å være hovedstad for Vestlandet og eneste reelle alternativ til Oslo. Et nedlagt Bergen sentrum er ingen tjent med.
Vi etterlyser ambisjoner og tiltak for favorittbyen vår!