I dag snakker vi med: Svein Roger Selle

- Koronakrisen er en gavepakke til alle som er opptatt av bærekraft, sier Svein Roger Selle, viseadministrerende direktør i Geelmuyden Kiese Gruppen.
  • Publisert onsdag 22. april 2020

- Koronakrisen er en gavepakke til alle som er opptatt av bærekraft, sier Svein Roger Selle, viseadministrerende direktør i Geelmuyden Kiese Gruppen.

____________________________________________
Navn:                 Svein Roger Selle
Tittel:                 Viseadm. direktør/fagansvarlig bærekraft
Bedrift:              Geelmuyden Kiese Gruppen
Omsetning:      225 millioner
Ansatte:            130
Kjernevirksomhet: Samfunnskommunikasjon
____________________________________________

Hvordan er hverdagen din nå?
- Jeg tror ikke jeg har sovet så mye siden 2005. Før stod jeg i skoene klokken 05.00, to til tre ganger i uken. Nå står jeg opp 07.30, tar på meg en penere skjorte oventil, og tusler ned i kjelleren med en svart kopp kaffe for å delta i GKs daglige digitale ledermøte klokken 08. Jeg har i praksis hatt kontor i hele Skandinavia, med veldig mye reisetid. Langt fra bærekraftig, ikke effektivt og heller ikke spesielt morsomt. Nå savner jeg folk og en frisør. En måned innelukket i en kjeller gjør noe med deg.

Dere er et samfunnsbyrå, hvordan synes du regjeringen har håndtert koronakrisen kommunikasjonsmessig?
- Under Høyres partilandsmøte i 2006 varslet Erna Solberg en politisk så vel som retorisk kursendring. Høyre bestemte seg for å snakke mindre om milliarder og mer om mennesker. Mindre om penger og mer om personer. Dette har blitt Solbergs ledetråd, både som statsminister og som kriseleder. Legg merke til hvordan alle resonnementene hennes under koronakrisen starter med hensynet til risikogruppene og deres helse. Hensikten med å stenge ned Norge 12. mars, var å sikre at helsevesenet hadde kapasitet til å ta imot eldre og smittede. Solberg har satt menneskelige hensyn foran hensynet til milliardene. Hun og regjeringen har i krisen snakket med oss, ikke til oss, og forstår folks frykt. Så langt har de kommet styrket ut av dette, og håndteringen vil kunne bli en avgjørende faktor når vi skal telle stemmene etter stortingsvalget i 2021.

Hvordan påvirkes dere av koronakrisen?
- Etter et godt 2019, ble vi også rammet av viruset. Vi gikk tidlig ut og permitterte 25 av 130 årsverk i Skandinavia. Situasjonen er litt ulik i landene vi opererer i. Sverige har valgt en helt annen strategi enn Norge, så det rammer litt forskjellig. Vi møter nå flere kunder som har behov for hjelp til å navigere i et mediemessig- og politisk landskap som er svært uoversiktlig for øyeblikket. Samtidig er det flere aktører som nå benytter muligheten til å forsterke både posisjon og merkevare.

Hvordan har koronakrisen utfordret deg som leder?
- Vi som lever av gode ideer er avhengig av å møte mennesker og få inspirasjon. Gode ideer kommer sjelden i isolat. Hos oss i GK sier vi: «To må man være minst.» Derfor er det utfordrende når analyser, ulike perspektiver og meningsbrytning blir begrenset og må gjøres fra ulike steder. Men vi har hatt en bratt kollektiv læringskurve, så når den nye normalen kommer, vil vi nok ta med oss det beste videre.

Hva gjør du for å hente energi i hverdagen?
- Jeg ble en gang spurt om hvem jeg ville tatt med meg på en øde øy. Da svarte jeg min kone, for da kunne jeg overlevd på luft og kjærlighet. Min kone har permanent hjemmekontor i etasjen over, og de gangene jeg får stikke hodet ut av bunkeren, tar jeg til meg all kjærligheten jeg kan få. Bedre energi kan jeg ikke tenke meg.

Når alt dette er over og alt blir som før: Hva tror du blir den viktigste lærdommen vi sitter igjen med?
- De som venter på at alt skal bli som normalt igjen kommer til å bli skuffet. Vi vil få en ny normal.

Verden har fått et globalt kræsjkurs i digitalisering. Vi vil kutte ut unødige reiser, handle mer digitalt, møte fastlegen på kjøkkenbordet gjennom skjermen og forhåpentligvis handle færre ting som vi ikke trenger.

Koronakrisen er en gavepakke til alle oss som er opptatt av bærekraft. Den har vist at vi kan endre oss bare vi blir redde nok. Koronaviruset er nær, rammer oss personlig og gjør oss engstelig. Når dette er over, vil vi ta med oss denne erfaringen om hva vi mennesker faktisk kan få til, og hvilke mekanismer som påvirker oss for at vi skal leve mer bærekraftig.

 

 

Våre hovedsamarbeidspartnere