I dag snakker vi med: Jan Valeur

80% av taxiturene er borte og ¾ av de ansatte er permittert. Vi er midt i et kriseløft, og det gjør vondt, men vi har kapital til å komme gjennom dette, forteller Jan Valeur, adm. direktør i Bergen Taxi.
  • Publisert tirsdag 31. mars 2020

80% av taxiturene er borte og ¾ av de ansatte er permittert. - Vi er midt i et kriseløft, og det gjør vondt, men vi har kapital til å komme gjennom dette, forteller Jan Valeur, adm. direktør i Bergen Taxi. 

______________________________________
Navn:               Jan Valeur
Tittel:              Adm. direktør
Bedrift:           Bergen Taxi
Omsetning:    550 mill kr
Ansatte:          875 personer inkl eiere, sjåfører og administrasjon
Kjernevirksomhet: Offentlig transport
______________________________________ 

Hvordan er hverdagen i bedriften akkurat nå?
-Her er alt snudd på hodet der en stor del av produksjonen kuttet. Fra den dagen skoler og bedrifter stengte, forsvant og 80 prosent av alle turene våre. Det gir selvsagt store konsekvenser.
Fra samme tidspunkt har vi også utført hele driften fra hjemmekontor, og takler all kundeservice hjemmefra. Det har begrenset samværet mellom folk betydelig.

Vi har permittert ¾ av de ansatte i selskapet, og vi har kuttet ut all reservekapasitet. 250 drosjeeiere har permittert ansatte, og vi håper en god del av dette kan kompenseres gjennom tiltakene fra myndighetene.
Samtidig klarer vi å tilfredsstille den etterspørsel som er i dag fra markedet. Vi kjører fortsatt en del privatpersoner, vi har litt pasientrapport, og noe skole- og arbeidskjøring. Og vi opprettholder beredskap.

Vi har også begynt å tilby handleservice og pakketransport. Vi har konkrete avtaler med Sport Norge, Godt Brød og Hoggorm, og det kommer nok flere. Vi kan utfører tjenester med varehandling for privatpersoner, og vi kan hente pakker og mat.

Hvordan opplever de ansatte i bedriften situasjonen?
Ansatte har stor forståelse for situasjonen, samtidig som alle er urolige for egen og kundenes helse siden vi driver persontransport. Vi jobber for å ivareta begge deler og sikre både oss og kundene på beste måte.

Ikke kjekt å permittere folk, og det blir spennende å se hvor god den endelige pakken fra myndighetene egentlig blir.
Men det er uro for fremtiden, både for selskapet og for den enkelte.

For oss som næring er det dramatisk at kontraktkjøring har forsvunnet nesten helt når skoler og offentlige oppdrag er kuttet. Vi har heldigvis bygget kapital gjennom mange år. Det kommer til å snu, og vi skal være med når vi er ute på andre siden. Men vi tror det tar tid.

Hvordan utfordres du som leder i disse dager?
Det er svært krevende når vi har nesten 900 personer som alle skal tilrettelegges for og følges opp. Vi har tatt det steg for steg, og er midt inne i et stabilt kriseløft, og da blir det lettere å forholde seg til.
Det er veldig vondt å sende folk hjem i permisjon, men det er en del av jobben som også må gjøres.

Hva synes du er det aller mest problematiske med Korona-epidemien?
- Det viktigste er fortsatt å dempe smittespredningen og trø til med rengjøring og smittebegrensning. Her må alle gjøre en best mulig jobb uten å tenke på de økonomiske konsekvensene.
Mål 2 er for oss å etablere en økonomisk plattform for å sikre fremtiden for alle våre løyvehavere.

 

 

Våre hovedsamarbeidspartnere