Her finner du våre innspill til forhandlinger om byrådserklæring!

Bergen Næringsråd ønsker et taktskifte der Bergen fremstår som den mest utviklingsrettede storbyen og den mest næringsvennlige regionen i Norge. Bergen må bli en by i vekst og med ambisjon om vekst. Derfor må det bygges attraktivitet.
  • Publisert fredag 22. september 2023

Vi ønsker oss en by som ikke er seg selv nok, som er åpen og inkluderende, og som ser sin rolle som en motor i landsdelen, fylket og Bergensregionen, med ambisjon om vekst for byen og regionen.
Vi har derfor sendt følgene innspill til alle bystyrepartiene. 

Byutvikling og byggesak

Utbyggere opplever utfordringer med uforutsigbarhet og lang tidsbruk. Det reduserer byggetakt og bidrar til manglende tilbud av boliger.

Et nytt byråd bør:

  • Sørge for raskere, mer effektive og forutsigbare planprosesser og byggesaker.
  • Øke reguleringstakten betydelig, slik at vi har nok tomter å bygge på. Bergen bør ha et forpliktende mål for antall nyregulerte boenheter i perioden.
  • Etablere en samlet forståelse av hva som ligger i begrepet «boligreserve».
  • Organisere bolig- og næringsutvikling på Dokken på en måte som gir fremdrift og forutsigbarhet.
  • Gi nye og eksisterende bygg og infrastruktur med dokumentert bærekraft konkurransefortrinn (Fast track).
  • Styrke Bergen Sentrum gjennom attraktivitet, flere boliger, arbeidsplasser, mer aktivitet og bedre tilgjengelighet.
  • Sørge for byggestart for en Byarena så tidlig som mulig i perioden.

 

NTP og våre prosjekter

Samferdsel og infrastruktur er viktig for muligheten til verdiskaping og trygg ferdsel. NTP-prosessen er avgjørende for regionens fremtidig vekstmuligheter.

Et nytt byråd må:

  • Være pådriver for å sikre prioritering og fremdrift for de prosjekter regionen har i nåværende NTP som bybane, K5, Hordfast, Ringvei Øst, E134, RV13.
  • Bidra til å sikre at våre prosjekter ikke kuttes i en varslet redusert ambisjon i ny NTP.
  • Bidra til å sikre at nødvendige nye prosjekt blir prioritert i ny NTP – som feks ny Fløyfjellstunnel.
  • Invitere til samarbeid i regionen for et felles arbeid for å sikre regionens prioritering i ny NTP.

 

Transport, framkommelighet og logistikk

Samferdsel og infrastruktur er avgjørende for byens utvikling og næringslivets muligheter. Det er avgjørende å få et fungerende kollektivnett av høy kvalitet, og å bygge regionen sammen. Bergen Næringsråd spiller derfor inn følgende:

Et nytt byråd bør:

  • Ikke legge opp til omkamper om bybanetraseen og starte planlegging for strekningen mot Dokken/Laksevåg.
  • Sørge for en konsekvensutredning av næringslivets utfordringer i bybanens byggeperiode, og tilhørende logistikkutfordringer.
  • Bidra til at logistikk og næringsliv kan fungere i byggeperioden
  • Være pådriver for effektive transportkorridorer og å byge regionen sammen ved å få realisert prosjektene K5, Hordfast og Ringvei Øst.
  • Få på plass en gods- og logistikkplan for bergensområdet som forenkler transporten og reduserer klimautslipp.
  • Få på plass en ny og velfungerende havnestruktur i regionen.

 

Kraftsituasjonen i Bergensområdet

Tilgangen til kraft når en trenger det, er regionens største utfordring. Det er dette som er den største barrieren for etablering av ny, grønn industri.

Et nytt byråd bør:

  • Være en pådriver for etablering av ny kraftproduksjon i regionen, bla gjennom havvind.
  • Være en pådriver for utbygging av overføringsnettet i landsdelen, bla. gjennom realisering av nettiltakene i KVU Bergensområdet.

 

Bruk innkjøpsmakten

Bergen kommune er en stor kunde i Bergensregionen innen mange bransjer. Bergen Næringsråd vil oppfordre til at innkjøp brukes konstruktivt for å styrke innovasjons- og bærekraftsfremdriften i regionens bedrifter. Byggenæringen har store utfordringer på grunn av utsatt prosjekter og mindre boligetterspørsel. Helsesektoren er et av områdene med størst potensiale for ny verdiskaping.

Et nytt byråd bør:

  • Utforme kontrakter slik at lokale bedrifter kan delta.
  • Ved store totalentrepriser – tillate underleverandører i mer enn ett ledd.
  • Ikke lage særregler for innkjøp som skiller seg fra resten av landet.
  • Kjenne sitt marked: gjennomfør innspillsmøter for å avstemme prosjekter for eksempel slik at ikke altfor mye kommer oppå hverandre eller mange prosjekter blir utsatt samtidig.
  • Samarbeide offentlig/privat: Stille krav til innovasjon og utvikling av norsk leverandørmarked f.eks ved helseinnkjøp.
  • Aktivt bruke av krav til bærekraft, klima, miljø og sirkularitet i innkjøp gjennom kravspesifikasjon, i tråd med ny lov.
  • Ikke utsette planlagte byggeprosjekt – byggenæringen har store utfordringer.

 

Styrke kulturnæringene

Kultur og kreativ næring sysselsetter svært mange og bidrar vesentlig til vekst og verdiskaping. Bredden i det profesjonelle kunst- og kulturlivet i Bergen har betydelige ringvirkninger for resten av næringslivet i regionen.

Et nytt byråd bør:

  • Være en pådriver for å forbedre og styrke Filminsentivordningen. Ordningen er svært viktig for utviklingen av filmmiljøet i regionen og for eksportinntekter.
  • Være pådriver for rettferdig finansiering av kultur. En rekke store institusjoner i Bergen er underfinansiert fra staten og har behov for å realisere nye eller oppgraderte bygg. Her vil vi trekke frem verftshallen ved USF, DNS, og nytt musikkteater. ved Grieghallen, ombygging på Kode, rehabilitering av museumsbygg.
  • Styrke det frie feltet, ikke minst i lys av langtidsvirkningene av pandemien.

 

Helse og omsorg

Bergensregionen har en stor og stadig voksende helseklynge. Det ligger et stort og uutnyttet potensial i å etablere nye, eksportrettede arbeidsplasser i tilknytning til disse miljøene. Byrådet må være en aktiv pådriver for et tettere samarbeid mellom det offentlige helsevesenet og næringslivet.

Et nytt byråd bør:

  • La private få bidra i tjenesteproduksjon.
  • Sikre stabile og langsiktige rammebetingelser.
  • Løfte nisjer i Bergen innen bl.a. digitalisering og AI
  • Stimulere ny industri og «helselokomotiv» med eksportfokus.

 

Kompetanse

Utfordringene i næringslivet er sammensatte. Noen næringer mangler oppdrag, andre deler mangler kompetanse. En høykompetent arbeidsstyrke er den beste garantien for fremtidig verdiskaping.

Et nytt byråd bør:

  • Sikre forståelsen for forskningens betydning i å skape nye arbeidsplasser.
  • Synliggjøre mulighetene og kompetansen i fag- og yrkesopplæring.
  • Sikre etter- og videreutdanning og kompetanseheving.
  • Sikre samarbeid mellom utdanningsinstitusjonene, næringslivet og kommunen for å utvikle gode utvekslings- og praksisordninger hos studenter.
  • Samarbeide med utdanningsinstitusjonene og klyngene for økt satsing på utdanning innen digital kompetanse.
  • Ta initiativ til at Bergen gjør det enkelt og attraktiv for utenlandske arbeidstakere å flytte og etablere seg i regionen.
  • Legge til rette for mangfold ved å være pådriver til at kvalifiserte flyktninger skal få relevant arbeid. Være pådriver for at relevant utdanning hos flyktninger skal gi kortere vei til jobb, og tydeligere kompletteringsløp for utdanning fra utlandet.
  • Bidra til en sommerjobbordning/somemrinternshipordning for å sikre at høykometent arbeidskraft fra Universitet og Høyskole får sitt første karrieresteg i Bergen.
  • Bidra til å redusere hjerneflukt

 

Klima og bærekraft

Bergen må følge opp klimamålsetningene og bærekraftsmålene.

Et nytt byråd bør:

  • Ha som mål at Bergen skal bli Norges første sirkulære by og realisere verdier ved å «lukke sløyfen».
  • Legge til rette for en ombrukssentral for byggevarer
  • Legge til rette for Co2 fangst og lagring for byens største punktutslipp – forbrenningsanlegget i Rådalen.

 

Attraktivitet og statlige arbeidsplasser

Bergen bør ha som ambisjon å trekke til seg nye statlige institusjoner som feks:

  • Kulturdirektoratet
  • Music Norway
  • Den nye etaten for eksportkontroll og sikre fremdrift i samlokaliseringen av Havforskningsinstituttet og Fiskeridirektoratet.

Våre hovedsamarbeidspartnere