Avinor mener Norge kan bli først i verden med elektriske fly i vanlig rutetrafikk.
-Nye, mer energieffektive fly, bærekraftig jet biodrivstoff og elektrifisering av luftfarten kan bidra til at utslippene fra flytrafikken reduseres de nærmeste tiårene, sier lufthavndirektør ved Bergen Lufthavn Flesland, Aslak Sverdrup. På transport- og logistikkdagen 12.september hadde han med seg sitt eget elektriske fly.
El-fly i Norge innen 10 år?
Avinor og partnere i luftbransjen jobber for at Norge skal ta en ledende rolle i arbeidet med elektriske fly. I første omgang utvikles det mindre fly for korte distanser, men Sverdrup mener vi vil kunne se de første batteridrevne flyene på norske flyplasser innen 10 år, og relativt raskt med plass til opptil 20 passasjerer. -Driftskostnadene for elektriske motorer er betydelig lavere enn dagens, og dette vil legge til rette for billigere flybilletter, mener lufthavndirektøren.
Betydelige investeringer i batteridrevne fly
Regjeringen har bedt Avinor utvikle et program for introduksjon av elektriske fly. Det vil være flyselskapene som skal kjøpe flyene når de kommer på markedet. Store etablerte flyprodusenter som Airbus og Boeing investerer betydelig i utvikling av batteridrevne fly, men også norske selskap som Widerøe ser etter konsepter som gir nullutslipp og lavere driftskostnader.
Norge godt egnet til elektrifisering av luftfart
Fly- og motorprodusentene ser på Norge som et svært attraktivt land for elektrifisering av luftfart. Dette skyldes stort flyplassnettverk som gjør det attraktivt for testing av el-flyene, politisk vilje til elektrifisering og Norges fornybare kraftproduksjon. - Målet er at Norge skal bli det første markedet der elektriske fly tar en betydelig markedsandel, og at den norske innenriksluftfarten skal være elektrifisert innen 2040. I tillegg er det ønskelig at 30 % av alt flydrivstoff som selges i Norge skal være bærekraftig biodrivstoff i 2030, avslutter Aslak Sverdrup.